Sidor

Det senaste från Instagram

torsdag 13 december 2012

Ljusnät i taket

Vi befinner oss mitt i högsäsongen för utomhusbelysning. Ljusslingor, ljussatta motiv, färglada och blinkande tomtar, ja en salig blandning! Personligen så har jag svårt för andra ljus än de varmvita och att smycka hela mitt hus samt den tillhörande trädgården...nja...det är nog inget för mig. Ljussatt får det absolut vara, men lite mer sparsmakat :)

På min hemresa från jobbet igår passade jag på att ta tillfället i akt och ta in olika ljussättningar. Resan sträckte sig över dryga 20 mil och det var helt kolsvart ute. Perfekt! Den bild som fastnade i mitt huvud var dock inget som jag såg någonstans utan istället en idé som jag fick av alla intryck. Att ljussätta ett undertak.

Framför vår entré har vi ett takutsprång med en pelare. Ska jag linda en ljusslinga runt pelaren? Kanske först klä den med granris och sedan linda en ljusslinga? Ja, idéerna har varit några till antalet, men det har inte känts riktigt rätt. Ett ljusnät i taket då? Ja, men ja!

På lunchen inhandlades två vita ljusnät i storleken 1x1 meter. Ljuset är varmvitt, 2400 K, ljuskällan LED och det bästa av allt, priset. 50 % på all utomhusbelysning, man tackar!  I helgen får det bli att montera upp näten och så hoppas jag att det blir lika bra som bilden jag föreställt mig. Det påminner lite om den stjärnhimmel vi monterat inomhus.

Ljusnät i ett paviljongtak

Det är ju inte bara på vintern som ljusslingor i olika former kommer till sin rätt. Se bara på bilden ovan. Hur mysigt skulle det inte vara att sitta under det taket en sensommarkväll? Eller varför inte på nyårsafton inlindad i en varm och gosig filt i väntan på 12-slaget? Idén åker direkt ner i inspirationsmappen för framtida altanbygge :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar