Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 28 november 2011

IKEA Lidingö

IKEAs kökslucka Lidingö är väldigt populär och ni kommer att hitta den även i vårt kök. Idag har jag varit en sväng till Karlstad och då passat på att besöka just IKEA för lite köksplanering. Även om vi funderat på vårt hus under flertalet år så är experthjälp alltid välkommet eller inte bara det heller förresten. Synpunkter från er läsare är minst lika viktiga. När det gäller köket så har vi fått tipset att öka såväl djupet på köksbänkarna, till 80 cm, såväl som höjden till 95 cm samt även öka avståndet mellan kyl/frys och vår köksö med 20 cm till 140cm. Vi får se vilka av tipsen vi tar till oss i vårt kök, men oavsett så tas de emot med varm hand.

Vårt kök, precis som resten av vårt hus, kommer att gå i den lantliga stilen, men i en modern tappning. Jag vill ha det varmt och ombonat medan Jan-E gärna vill att det ska vara ganska strikt och modernt. Jag vill tex ha intregrerade vitvaror i köket och Jan-E vill ha svarta. Jag vill ha vitt kakel vid köksön och Jan-E föreslår en glasskiva. Vems vilja som går igenom? Jo, vårt kök, precis som resten av vårt hus, kommer att gå i den lantliga stilen ;)

Ett av många kök med Lidingöluckan från IKEA
Bild: Helenas hem

Vad tycker ni om fläktkåpan på bilden? Utan att vara 100% säker så ser den ut som den vi har sett ut till vårt kök, med skillnaden att vår är vit. Hmmm...Vita köksluckor, svarta vitvaror, svart bänkskiva och svart fläktkåpa.... Kanske Jan-E är ute på rätt spår ändå?

4 kommentarer:

  1. Superfint, min kusin har också Lidingö :) Finns bara en sak jag "stör" mig lite på och de är att sockeln är så långt in. I ett så lantligt kök borde sockeln vara i stil med denna; http://www.kvanum.se/_assets/img/product/large_Broby_dimgra-1.jpg

    SvaraRadera
  2. Va spännande! Köksplanering är inte det lättaste.. vi håller på med detsamma. Vi ska köpa luckor från Ikea som vi ska måla då vi inte hittat det vi vill ha till hundra procent, så vi kör en egen variant! Ska bli spännande att följa er! Jag hoppas på många bilder! Lycka till!

    SvaraRadera
  3. En liten bit kaka/Evelina:
    Håller med dig angående sockeln. Pratade faktiskt med Jan-E om detta igår. Jag vill gärna ha höga lister över allt i huset och inte minst i köket för att få en mer inbyggd känsla.

    Angelica:
    Nej, köksplaneringe och badrumsplanering hör till det svåraste. I köket har vi hittat Lidingö som vi tycker passa oss, men i badrummet är det värre. Där blir det nog en sådan lösning som du beskriver. Vi köper hem en viss möbel som vi bygger om och målar i annan kulör. Ska nyfiket kika in hos dig :)

    SvaraRadera
  4. Någon som vet vad tapeten heter som syns till vänster ?
    Mvh

    SvaraRadera