Sidor

Det senaste från Instagram

fredag 15 juli 2011

Köksträdgård

I vårt hus på landet skulle jag vilja ha en köksträdgård utanför köket. Tänk att kunna öppna pardörrarna i söderläge, ta ett par steg och klippa lite dill till potatiskoket, rabarber till smulpajen eller jordgubbar till vaniljglassen...

Köksträdgård från It's a house

En blogg som ger mig mycket inspiration är It's a house. Under flera år har jag följt deras fantastiska husbygge och jag blir lika glad varje gång jag ser i min länklista att det publicerats ett nytt inlägg. Förutom själva husbygget så har bloggarna väldigt bra smak även i trädgården. Det är just därifrån som jag fått bilden av hur min köksträdgård ska se ut. Sedan att jag råkade hamna framför Sommar med Ernst igår gjorde att mina idéer väcktes till liv igen. Nu är jag inget fan av Ernst men jag kan ju inget annat än att hålla med honom. "Man kan ju göra det mycket enklare, men varför inte lägga ner sig lite och göra fina sinkade hörn?"


Sinkade hörn och kryddskyltar á la Ernst
Mellan odlingslådorna skulle jag vilja ha naturgrus, precis som i gången upp till huset. Dels för att jag tycker det är snyggt, men även för att det är praktiskt att slippa klippa mellan lådorna och trimma efter kanterna. Färgen på lådorna har jag inte riktigt bestämt mig för, men antingen svart eller mörkbrun bets. Och med sinkade hörn och skifferplattor som kryddskyltar. Den där Ernst kanske inte är så dum ändå ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar