Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 3 juli 2012

Fasadkulör - 0502Y

Grundmålningen är påbörjad och först ut är vindskivorna på långsidorna. Betongpannorna till taket anländer imorgon och då är det bra att ha målat just dessa brädor som senare blir lite trixigare att komma åt. Vilket av de tre kulöralternativen blev det då till vårt hus? Jo, hela huset kommer att målas i den äggvita/antikvita/brutna vita 0502Y, dvs den vita färg som man ofta hittar på färdigmålade snickerier inomhus.

Frun i huset har påbörjat grundmålningen :)

Igår var jag var jag så till Örje i Norge för att köpa färg. Vi har bara 3 mil till den norska gränsen där priset på målarfärg är mycket bättre än i Sverige samt att de har mer kemikalier i färgen än vad vi har. Kanske inte det bästa ur miljösynpunkt, men desto bättre när man tänker på mögelsvamp och andra pålagringar. Sedan är ju frågan om det är bättre att vara tvungen att tvätta fasaden varje år med lösningsmedel som rinner rakt ner i marken? Ja, vi har i alla fall tagit beslutet att köpa färgen i Norge :)

Det som stod högst upp på inköpslistan var grundfärg eftersom vi inte bestämt oss för kulör på fasaden ännu. Jag visade bilder på vårt hus för expediten och efter att ha rådfrågat så stod jag med ett brett leende på läpparna. "Jag skulle ha kört på helvit fasad, utan tvekan!" Ett av hans argument var det att vårt "uterum" består av fönster från golv till tak samt i nocken och därmed nästan inga trädelar alls. De delar som skall målas där är alltså enbart foder och vid avvikande färg mot resten fasaden så skulle denna delen av huset se ut som om den var målad i en annan färg. "Lite som som ni inte hunnit måla om hela huset och det är i två olika kulörer." Det hade jag inte tänkt på innan, men höll med till 100% och fick med mig vit färg hem. Villa Nystuga blir alltså heltvit med vita stuprör/hängrännor och svart tak. Så kan det gå när frugan får fria händer ;))

Antisvamp-medel och grundfärg från Gjöco
Bilder från Gjöco.no

Vilket fabrikat blev det då? Innan har vi målat med Jotun Demidekk Optimal och då vi är väldigt nöjda med den så var jag inställd på att köpa det igen. Dock blev jag övertalad i butiken till att välja Gjöco Herrgård Maximal. Enligt expediten så var den lika bra som Optimal, men till ett lägre pris (här blev jag dock skeptisk) OCH... Till Gjöco fick man tillsätta ytterligare "antisopp", det vill säga antisvamp-medel i färgen. I Sverige är inte detta tillåtet alls pga att det är just kemikalier och även Jotun har satt stopp för det i sina färger för hänsyn till miljön. Ja, då var vi där igen. För- och nackdelar. Vad är bäst för miljön? Jag valde hur som helst Gjöco-färgen och då även med extra tillsatt antisvamp-medel och ser med spänning fram emot om jag behöver måla fasaden igen om si så där 4-5 år på grund av mögelsvamp i form av svarta prickar.

Herrgård Maximal från Gjöco

I år ska Villa Nystuga målas två varv. Det första med grundfärg och det andra med täckfärg. Därefter ska vi vänta tills nästa år på att träfasaden ska krympa klart och så målar vi det sista lagret med täckfärg. Jag skulle tro att jag är ganska nöjd med enbart två varv detta år ;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar