Sidor

Det senaste från Instagram

lördag 6 augusti 2011

Plankbord i köket

Mina vänner, Ernst gör det igen! Jag försöker intala mig att jag inte är något fan av vår barfota mysfarbror Ernst och nog kan det vara så, men hans idéer? Jag är såld! Måste nog vara för att han i årets säsong bygger åt en av de personern jag mer än gärna skulle vilja bli bjuden på middag hos, Carl Jan Granqvist.

Vårt hus på landet som vi ska börja bygga under nästa år, planeras för fullt. Allt ifrån var morötterna i köksträdgården ska vara till hur taket skall brytas. Det är en hel del beslut som ska tas och än tror jag inte att vi insett allvaret. I höst har vi bokat in ett möte med en hustillverkare då vi ska besöka Hem & Villa i Stockholm. Årets tema är "Nära naturen" och det låter som om det skulle tilltala oss väldigt mycket. Ser verkligen fram emot helgen i oktober!

Vissa saker har vi dock redan bestämt oss för. Däribland att vi vill ha ett stort och rymligt kök för att kunna umgås i och därmed även ett rejält köksbord. Gärna 3m långt och 1m brett. Jag har tidigare visat några plankbord som fallit oss i smaken och nu senast har ju även Ernst visat hur man kan göra ett på egen hand (och det är inte första gången han gör ett middagsbord med golvplank eller ett rejält långbord heller för den delen.). Jag gillade verkligen hans golvplankor och att bordet var grått (målat med äggoljetempera med linolja) för att inte tala om de handsmidda spikarna! Tidigare har jag velat ha ett vitt bord, men nu tror jag mer på ett grått. Kanske inte så slitet som Ernst gör det, men grått i alla fall. Ljusgrått, lite som en vädersliten omålad fasad, men ändå fräsch. Tillsammans med de vita stolarna och nya grå sitsar tro jag det blir jättebra!

Riktigt snyggt med golvplankor och de handsmidda spikarna

Tro det eller ej, men just ett plankbord hade jag faktiskt tänkt att försöka mig på att göra själv. I vissa moment kan det säkert vara bra att vara två, i alla fall när man är nybörjare som jag, så då tror jag nog att min syster ska få bistå med sin kunskap. Nu är inte det här något som ska påbörjas imorgon, men skisserna ska ritas ner och alla funderingar ska vara klara när det väl är dags. Att göra något utan att tänka till först, är inte riktigt min stil :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar