Sidor

Det senaste från Instagram

torsdag 22 december 2011

Gammal julhälsning

Tänk vad glad man kan bli av en gammal julhälsning. De vi köpte Nystuga av kom förbi igår med en balja fylld med godsaker och inte vilken balja som helst...

I april 2010 var jag runt på Nystuga och tog en del bilder. Vi hade sedan några år tillbaks fastnat för gården och hade bestämt oss för att fråga ägarna om en eventuell försäljning. Nu, snart två år senare, är vi ägare av Nystuga och i full gång med renovering av uthus.

En bild tagen genom fönstret på Nystuga, april 2010. Till vänster, på vedspisen,
syns den galvade baljan och rakt fram under fönstret står halvmånebordet som
tyvärr inte finns kvar idag. De vackra pinnstolarna och köksbordet står till min stora
glädje fortfarande kvar i huset. Tänk vilken historia allt detta gamla bär på...

I somras hjälptes vi åt att röja undan och till min stora förtjusning fick vi behålla gamla möbler som fanns i huset. Jag nämnde att jag tagit lite bilder vårvintern 2010 och frågade även lite försiktigt om de hade kvar den gamla galvade baljan och halvmånebordet. Tyvärr var bordet borta och troligtvis även baljan. Tills igår.




De förra ägarna eller "Nystuge-ättlingarna" som det stod på julkortet, överlämnade en jättefin julhälsning igår. De hade letat upp den gamla galvaniserade baljan, fyllt den med godsaker och...ja, vad ska jag säga? Baljan står nu hemma i MITT kök! Förutom godsakerna i baljan fanns även en gammal träslev, även den från Nystuga samt kopior på gamla handlingar gällade Nystuga och tillhörande egendom. Tusen tusen tack snälla ni! Jag lär återkomma fler gånger om dessa julhälsningar. Inte minst när de tar plats i den nya Villa Nystuga :)

4 kommentarer:

  1. Hejsan,
    så fint att renovera ett uthus. Jag skulle vilja se mer! Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Vi har just nu en jultävling som pågår. Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera
  2. Hej Vendela
    Vi kommer absolut att visa mer framöver. Renoveringen av boden väntar vi med tills våren medan arbetet med ladugården pågår för fullt. Jag ska kika in på din sida :)

    SvaraRadera
  3. Va fint av dem. Roligt att ni tar till vara på historien.

    SvaraRadera
  4. Ja, vi blev minst sagt överraskade när dom knackade på dörren :)

    Vi försöker spara så mycket som möjligt av den gamla känslan samtidigt som det måste fungera i dagens samhälle. Tyvärr finns inte så många bilder av gamla Nystuga, men vi försöker få så mycket information som vi kan för att kunna återskapa hur det såg ut runt förra sekelskiftet. För ett tag sedan var min man och monterade hos en äldre dam som berättade om hur det var på Nystuga för 50-60 år sedan. Hon tyckte det var väldigt roligt att gården skulle rustas upp :)

    SvaraRadera