Sidor

Det senaste från Instagram

söndag 29 januari 2012

Gjutning i kylan

Den här vintern har vi varit förskonade från sträng kyla och mycket snö. Jämfört med ifjol så är det ju rena sommarvädret, ja i alla fall fram tills den här veckan. Enligt prognosen så blir det betydligt kallare till veckan som kommer och konstigt vore väl annars. Vi är ju faktskt mitt i vintern.

Det milda vädret har gjort att vi hunnit så mycket längre med ladugården än vad vi trott från början. Golvet och portarna till garaget är på plats, den nya bron och skjutporten till logen lika så och även en av slagportarna till ladan är färdig. Dessutom så har vi bytt väldigt mycket av brädfodringen på ladugårdens västsida, den sidan vi börjat att lägga fokus på. Nu i helgen har vi gjutit stenfoten till den nya sockeln på stallet. Den gamla revs ju för ett par veckor sedan. Det är inga problem att gjuta trots kylan, så länge som man håller cementen varm i tombolan. Antingen kan man använda varmvatten eller så ställer man tombolan i ett varmt utrymme. I ladugården skapades det sistnämnda med hjälp av en presenning på utsidan och den suveräna värmekanonen på insidan. Tillgång till varmvatten har vi ännu inte och det lär nog dröja ett bra tag. Kylan medför också att det tar lite längre tid för cementen att bränna, men vem har bråttom? 


Förskalning och armering till vänster och den färiggjutna stenfoten till höger


Ladugården som den ser ut idag. Längst till vänster under presenningen
hittar man stallet. Nya fönster väntas under nästa vecka.

2 kommentarer:

  1. Just kylan har jag varit så tacksam att slippa i år....fram tills nu. brrrr Ni är tuffa som kämpar ute i kylan. En kall vinter utan toalett, boendes i garaget vill jag nog aldrig mer vara med om.

    SvaraRadera
  2. Jag får nog stå åt sidan och låta min man ta åt sig all ära när det gäller att utstå kylan. Jag har allt som ofta hand om våra två små döttrar, 2 och 4 år, som inte tycker det är allt för kul att vara ute vid Nystuga hela helgerna.

    Vi har turen att vi bor kvar i vårt hus under byggtiden och jag vill inte tänka på hur kallt ni har haft det vid era toalettbesök under garagetiden ;)

    SvaraRadera