Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 21 februari 2012

Svagt agerande

Är det något som gör mig riktigt besviken så är det falska, oärliga och elaka personer. Personer som gör och säger allt för egen vinning och inte drar sig för att få andra ur balans eller rent av känna sig sårade.

Idag har jag träffat på en sådan person. En husleverantör vi varit i kontakt med tidigare hörde av sig angående vårt intresse för husbygge. Nu har vi som bekant redan beställt ett hus från Villa Varm, vilket jag också talade om, men det var försäljarens reaktion som påminde mig om varför de inte var en av dem som fick räkna på vårt hus. Man kan inte alltid vinna och man gör det absolut inte genom att uttala sig negativt om andra. I alla fall inte i mina ögon.

"Vad hette de? Det namnet har jag aldrig hört talas om. Lågenergihus? Har de lika bra värden som vi har? Vår kvalité är den allra bästa på marknaden. Du hittar den inte någon annan stans. Nej, det företaget vet jag inget om. Undrar hur säkra de är att jobba med. Du vet väl att det är de minsta företagen som det är farligast att jobba med? Nej, men då återstår ju bara för mig att önska dig lycka till..."

Hustillverkaren jag pratade med idag är en stor aktör på marknaden, gör de mest fantastiska hus och jag betvivlar varken deras kompetens eller kvalité, men Villa Varm hade det där lilla extra som gjorde att vi valde dem. Förutom goda referenser, kompetens, kvalité och erfarenhet så var det just den personliga kontakten som fällde avgörandet. Precis som med hustillverkaren som ringde idag. Fast tvärt om.

Tävlan tar dig långt, ärlighet hela vägen
C.A

10 kommentarer:

  1. Det är alltid tråkigt att stöta på människor av den här kalibern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Vi tror och hoppas på att vi valt rätt entreprenörer för vårt bygge. Entreprenörer som vill att vårt drömhus ska bli så bra som möjligt :)

      Radera
  2. Men åh vad nyfiken jag blir vilket företag det var och åh vad glad jag är för er skull att ni inte valde dem. :-)
    Han är säkert ledsen i själen.

    Jag förstår att du har sååå mycket att göra och tänka på, men jag undrar om det finns en liiiten möjlighet att få ta del av era excelltjosanjämförelser/rubriker nu när vi ska jämföra. Jag vet att du erbjöd dig, men de brukar ju vara något man gör för att vara artig. ;-)

    Vi vet på ett ungefär vad vi vill ha med i paketet så lite koll har vi, men det är så mycket att tänka på som ni vet. :-)

    Min mail är villanitton@gmail.com

    Känn inget tvång kära du! :-)

    Helt övertygad om att ni valde rätt leverantör. Vår sorg är att Villa Varm förmodligen inte kan bygga vårt hus då vi vill ha öppet i nock i både kök, matsal och vardagsrum vilket var svårt för dem att få till. Problemet är att det säkert är det för de andra också, men Villa Varm är ärliga från början. Det är ju det man gillar med H, att han inte bäddar in kunden i en liten rosa bommulsvärld utan är ärlig.
    Vi får se var vi hamnar. :-)

    Ha en superduperkväll!

    / Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart så ska du få mallen Sandra. Jag tänkte faktiskt på det förrut, men det är alltid bra att få en påminnelse. Den dyker upp i den mailbox ikväll :)

      När det kommer till husleverantör så känner vi verkligen att vi valt rätt. Just konstruktionen på taket var något som vi var lite skeptiska till, eller skeptiska och skeptiska, men vi ville ha samma lutning inomhus som utomhus. Villa Varm bygger inte på det viset med limträbalk utan använder sig av saxtakstolar och då blir vinkeln på taket inomhus lägre än den på taket utomhus. Exteriört så kan man tycka att huset får ett litet "ledset uttryck i ögonen" om man har nockfönster så som vi har, men vi har valt att gå vidare med detta ändå. Just lutningen på taket tyckte inte vi fick avgöra vilken husleverantör vi skulle välja.

      Du sätter verkligen rätt ord på det som H gör Sandra. Att han är ärlig från början och inte bäddar in oss drömmande kunder i en rosa bomullsvärld :)

      Hoppas mallen som snart dyker upp förgyller era kvällar ett bra tag framöver ;)

      Cecilia

      Radera
  3. Vilka jävla idioter!
    De måste ha hela jantelagen i sin arbetsbeskrivning!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tråkigt när de inte agerar mer rakryggade, men men. Nu har vi en jättebra husleverantör som vi är mer än nöjda med :)

      Radera
  4. Håller med om att det finns husförsäljare som inte känns trovärdiga.
    Vi hade kontakt med en bra från LB hus och Helena från Villa Varm. Men det föll på att de inte kunde leverera det huset vi ville ha. Ex. takhöjden, nivåskillnad i golvet och värmesystemet, mm.
    Annars har jag bara gott att säga om Villa Varm, det hade blivit dem om de kunnat uppfylla våra önskemål :-)

    Kram Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni har positiva erfarenheter från Villa Varm! Helst av allt skulle vi ha velat ha limträbalk i ryggåstaket, men vi valde bort det för att kunna fortsätta samarbetet med Villa Varm. Allt har känts väldigt bra hittills. Den personliga kontakten är värd väldigt mycket. Idag är jag väldigt glad för vårt val :)

      /Cecilia

      Radera
  5. Tänk, det var nästan precis samma reaktion som jag fick när jag meddelade att vi valde Ekohus istället för ett annat företag. Det var en väldigt osäker leverantör, han i princip garanterade oss att de skulle gå i konkurs innan året var slut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det konstigt, nästan skrämmande, att vissa inte har tillräckligt på fötterna för att komma med bra argument om varför man ska välja just dom? Istället rackar dom ner på sina konkurrenter?! Nej, en del husleverantörer skulle bli politiker istället. Där håller man på med sådant argumenterande ;)

      /Cecilia

      Radera