Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 17 april 2012

Vårtecken

I höstas passade jag på att köpa perenner och buskar i samband med att handelsträdgårdarna sålde ut för säsongen. Syrener, jordgubbar, luktpioner, hortensia, riddarsporre, lavendel, astilbe, schersminer, gräslök, timjan, persilja... Ja, det var nog det som inhandlades. Efter sin vintervila så har nu några av växterna börjat att kika upp ur backen.


Syrénknoppar

Än så länge ligger det granris som skydd mot barfrosten som slår till lite då och då vid den här årstiden, men snart snart kommer det att lyftas bort och då börjar det förhoppningsvis växa så det knakar!


Gräslök och jordgubbar börjar grönska

Först när huset kommer på plats runt midsommar, kan jag börja planera trädgården på allvar. Större bestånd av syren skulle dock kunna planteras redan nu i år, men med största sannolikhet behövs lite jordförbättring och/eller dränering på vissa platser. Förvandlingen från lerhögar till trädgård blir därmed först nästa år. Däremot så finns det ju inget som hindrar inköp av fler växter och träd. Till hösten så reas det igen och då kommer jag att fokusera på fruktträd och bärbuskar.

2 kommentarer:

  1. Härligt att få njuta av sina höstfynd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu kommer vårkänslorna på riktigt! Min man undrade vad det var med mig när jag tjoade rakt ut. "Bara för några knoppar???" var hans kommentar ;)

      /Cecilia

      Radera