Sidor

Det senaste från Instagram

onsdag 11 september 2013

Inspiration - Blomstrande betonggolv

De kyliga mornarna och varma dagarna fortsätter att förgylla hösten. Ett väder som gillas starkt av vår nysådda gräsmatta som växer något otroligt. Idag när förmiddagen var regntung lyste det nya gräset knallgrönt och man nästan såg hur det blev längre och längre. Nja, kanske inte riktigt, men ändå.

Alla förändringar som sker kring husbygget, renoveringar och trädgård i kombination med det underbara vädret gör att kreativiteten flödar. Det noteras på lappar hej vilt och letas inspiration överallt. Det som fortfarande tar mest plats i tankarna är ett framtida växthus. Trots glädjen över att gräsmattan börjar bli grön på allvar så sneglar jag lite längre bort. Bort mot den plats där det gamla Nystuga stod fram tills i våras. Bort mot den plats där framtida växthus ska stå. Där takkronorna, som nu ligger insvepta i svart plast i den gamla boden, ska hänga.

Hur växthuset ska se ut i detalj vet jag inte ännu, även om många bitar redan fallit på plats. Det positiva med att planera långt i förväg är att man hinner "känna sig för" lite innan man måste ta det definitiva beslutet. Golvet i växthuset är ett typiskt exempel. Länge såg jag ett skiffergolv framför mig, men så dök det upp. Golvet med stort G och förälskelsen var ett faktum.



Har ni sett något så fantastiskt?! Ett helt underbart vackert betonggolv! Ja, inte bara golvet utan hela orangeriet är i en klass för sig. De välvda fönstren, dubbeldörrarna, gallerdörren mm mm. Camilla och hennes sambo har verkligen valt detaljer med omsorg. Det som tar golvet till ytterligare en nivå är att Camilla, som äger orangeriet, har gjutit plattorna på egen hand. "Det har tagit lite tid" skriver hon på sin hemsida och ja, det lär det nog ha gjort, men vilket resultat! Helt klart värt väntan. Nu letar jag med ljus och lykta efter liknande gjutformer och har varit i kontakt med ett antal importörer i Sverige. Jag fick napp hos en som nu enligt uppgift tagit hem och testar formerna för att eventuellt lägga ut dem till försäljning. Håll tummarna för att jag får gjuta ett alldeles eget blomstrande betonggolv framöver!

Tusen tack Camilla för att jag fick låna dina bilder till ett inlägg här på bloggen och tack även för all inspiration du delar med dig av.

2 kommentarer:

  1. Vi har med nysått gräs och det är så där knallgrönt härligt just nu.

    SvaraRadera