Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 8 mars 2016

Rustikt bord med inbyggd dryckeskyl


Ser ni vad det är? Perfekt till kräftskivan, midsommarfirandet, grillkvällen, nyårsmiddagen, barnkalaset, ja till alla tillfällen då man är törstig!

Idén har funnits länge, men det var först i höstas som jag såg det. Ett rustikt plankbord med inbyggd dryckeskyl! Behöver jag säga att jag föll pladask?

Det har väl inte undgått någon att högt högt upp på min önskelista står ett orangeri. Eller ja, inget regelrätt vinterbonat orangeri, men heller inget växthus. När vi rev gamla Nystuga så sparade vi alla fönster, dörrar, tegelpannor och kokskaminen. En av dörrarna agerar idag sänggavel och de andra ligger tålmodigt och väntar på sin nästa livsuppgift. Fönstren, tegelpannorna och kokskaminen är dock öronmärkta för framtida orangeri och bygget är tänkt att inhysa ett rejält väderslitet plankbord och diverse udda pinnstolar. En inbyggd dryckeskyl blir pricken över i och det bästa är ju att det finns massor av alternativ till hur mycket arbete man är villig att lägga ner. Allt från att bara fälla ner enkla blomlådor i plast till att ha en undermonterad svetsad plåtlåda. Resultatet blir det samma. Kyld dryck och glada gäster!


Även om nu orangeriet står högt upp på min önskelista så står det inte lika högt upp på prioriteringslistan över kommande byggprojekt, men som alltid. Det är bra att vara ute i god tid och vrida och vända på diverse tankar och idéer. Bara vi vet hur stort vårt orangeri blir så skulle vi ju kunna börja fila på plankbordet (vilket jag egentligen redan börjat med). Jag ser framför mig ett grått väderslitet bord med glipor mellan planken. Vårt plankbord som vi byggde till köket är vi jättenöjda med, men det har en för fin finish för att passa in i orangeriet.

Men är det inte lite i tidigaste laget att börja planera för ett bord när byggnaden där det ska stå inte ens ligger på skissbordet än? Som nämnts, vissa idéer behöver tid att mogna och då är det perfekt att samla inspiration i god tid. En idé som känns klockren ena stunden kanske avtar med tiden och byts ut mot en annan. Det känner vi väl alla igen och det är ju inte så att jag börjar såga till plankbordet redan nu. Nej, ni kan vara lugna. Nog för att jag går all in på saker jag brinner för, men jösses vad jag planerar innan jag väl kommer till skott. Allt ska analyseras och då menar jag ALLT! Kan lova att min omgivning blir trött på mig när jag ältar om och om igen.


Vissa saker ger dock den rätta magkänslan vid första ögonkastet. Här på bloggen har ni tidigare kunnat läsa om vår stora järnklocka "Martin" och ljuskronan på bilden ovan är ytterligare ett sådant exempel som kändes rätt på direkten. Jag såg den första gången i februari 2012, men fick då backa på grund av priset. Ett år senare sålde butiken ut sitt sortiment och jag lyckades få tag på inte bara en, utan två av dessa fantastiska ljuskronor! Ytterligare tre år senare sitter jag och skriver detta inlägg. Orangeriet är fortfarande inte byggt. men ATT ljuskronorna kommer att passa in perfekt! Speciellt ihop med ett rustikt väderslitet plankbord med inbyggd dryckeskyl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar