Sidor

Det senaste från Instagram

söndag 10 april 2016

Uppbyggnad av trädgårdsskiss

Bild från kartfunktionen i iPad

Det här mina vänner, det här har jag verkligen väntat på. Att få göra en riktig trädgårdsskiss och nu är jag på gång!

Ja, några priser i trädgårdsdesign lär jag inte varken nomineras till eller vinna, men OJ vad det är kul att sitta och skissa!

Vår gräsmatta är, som jag nämnt ett antal gånger, hyfsat stor. Lite drygt 5000 kvm uppskattar vi den till. Här ute på landsbygden där vi bor är det ju inte planlagt område och därmed finns inga regelrätta tomter utstakade. I vårt fall föll sig gräsmattans storlek helt naturligt då den kuperade omgivningen fick avgöra gränserna. Där gärdet övergick i bergskant, ja, där fick gräsmattan helt enkelt sluta.

När vi köpte egendomen där Villa Nystuga nu står, ja då fanns där, enligt bilden ovan, ett gammalt hus, en ladugård och en stolpbod. Ingen trädgård, men däremot stora gärden. Ett av dem valde vi att klippa och klippa och klippa och idag är den ytan vår gräsmatta. Även om gräsmattan är slitstark och vackert grön (hur växtkraftig den är glömmer vi just nu) så är det ju lite mer spännande om det händer något med ytan. Det är där trädgårdsskissandet kommer in i bilden.

Nu är jag verkligen inte någon trädgårdsdesigner, men däremot så vet jag vad jag skulle vilja ha i vår trädgård och då utgår jag helt enkelt ifrån det.

Ursprungsbild från Lantmäteriets kartsök

Ursprungsbild från Lantmäteriets kartsök

Jag utgår ifrån kartbilder jag hittat på nätet och med hjälp av gamla hederliga PowerPoint så ska slutresultatet bli en trädgårdsskiss. Även om det ser aningen stelt ut på bilderna ovan så hoppas jag på att slutresultatet skall bli avsevärt mycket mer tilltalande. I´ll be back!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar