Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 11 december 2012

Fuska fram höga fönster

Inspiration, inspiration, inspiration. Man kan verkligen inte få för mycket av den varan.

Vårt husbygge går in i slutfasen, eller ja, vi närmar oss inflyttningsdatum, men projekten kommer att avlösa varandra under lång tid framöver. För tillfället befinner sig mina tankar i inredningsdjungeln. Samtidigt som jag gärna vill ha allt klart på studs så vill jag ju att vi ska bo in och och känna oss fram. Faktiskt en ganska svår balansgång det där.

Det senaste inspirationsprogrammet hittade jag hos Hemtex. Vår allas Mija Kinning (från Bygglov) besöker tio olika hem och gör om med "små" medel. Programmet "Det knackar" är inte längre än ca 20 minuter per avsnitt, men innehåller mängder med bra tips. Det är ju sällan man faller pladask för ett helt koncept, men väl valda bitar skulle kunna göra underverk!

Jag har funderat fram och tillbaks på bland annat gardiner till vårt nya hus och kommit fram till att, ja hissgardiner får det bli, men det var ju det här med upphängningen. Hur ska jag göra den för att det ska bli snyggt och inte släppa in allt för mycket ljus genom eventuella glipor? Att skruva fast krokar i fönstersmygarna är inget alternativ och inte heller att sätta upp traditionella gardinstänger MEN. I första avsnittet av "Det knackar" så tipsade Mija om att fuska fram högre fönster genom att sätta gardinstången uppe vid taket.


Mija visar hur hon fuskat fram högre fönster genom att 
placera gardinstången uppe vid taket.

Men det här är ju inget nytt kanske ni säger. Nej, något nytt är det inte, men även om man sett vissa detaljer innan så är det inte säkert att man tog in det just då. Så är det i alla fall för mig. Jag kan tycka att jag helt plötsligt sett en perfekt lösning på något jag funderat länge på och så visar det sig att någon i min närhet har haft detaljen i sitt hem under många år. Man måste lära sig titta med rätt ögon och jag befinner mig mitt i lärandefasen där jag försöker ta in så mycket som möjligt.

Ett annat tips som jag tog fasta på från det här första avsnittet var sittpuffen som genom sin storlek och placering knöt ihop de två olika grupperingarna. Något sådan kan jag absolut tänka mig i vårt så kallade uterum, men istället för en mönstrad matta som överdrag så ser jag något ulligt framför mig. Kanske en rund sittpuff med en fårfäll ovanpå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar