Sidor

Det senaste från Instagram

fredag 5 augusti 2011

Pelartvättställ

Jag har nämnt det förrut och jag nämner det igen. Badrumsinredning är svårt! Utbudet av kommoder, badkar, skåp, WC-stolar mm mm är inte alls litet på marknaden, men ändå saknar jag det där som passar oss. När vi byggde om badrummet i det hus vi bor i idag så gjorde Jan-E kommoden och högskåpet själv och så beställde vi ett tvättställ som vi båda fastnat för. Resultatet blev jättebra, men nu när ett helt hus ska byggas så har Jan-E tydligt uttryckt att han inte vill platsbygga allt för mycket "småsaker". Lite tråkigt är det också att beställa samma tvättställ igen, även om vi är nöjda med det.

De flesta tvättställ som finns med kommoder är antingen med "magar" vilket går helt bort eller så är de väldigt moderna i snittet. Många tillverkare kör även hårt på dubbelhandfat vilket inte heller riktigt är vår stil. Vi är ute efter ett lite lugnare intryck, mer lantligt romantiskt, men samtidigt lite modernt stuk. Sedan är det ju nästan ett måste att det ska vara praktiskt också. Inga öppna hyllplan eller skynken utan istället lådor och luckor som stänger ute damm, fukt och smuts.

Mina skisser på planlösningar börjar bli några stycken till antalet och då är det just badrummet som är det rum som vi har flest varianter på. Det sista är med gamla fönster som mellanväggar och en blandning av både pärlspont och kakel. Ett härligt badrum som dock kräver lite större yta och antingen då via ett burspråk eller genom att bredda hela den flygeln som badrummet ingår i med 0,5 m. Är det värt pengarna med ett stort badrum? Kommer ett burspråk göra att fasaden får ett fågelholksutseende vilket vi ratat tidigare? Dom här frågorna gör att val av badrumsinredning känns som en bagatell, men det är ett beslut av många som ska tas.

Inspirationen till lösningar dyker upp när man minst anar det. Idag fick jag en idé då jag satt vid symaskinen. Hmmm... Man kanske skulle ha ett fristående pelartvättställ och en byrå med spegel över? Detta i kombination med ett vitrinskåp och en riktigt bred helkroppsspegel som fyller både funktion som spegel och förstorar rummet? Sagt och gjort. Nu är idéerna förankrade hos min bättre hälft som faktiskt också gillade dom, ja nästan fullt ut, och skissen finns på pränt. Hur det blir visar jag er senare bara jag fått ner något som faktiskt kan vara givande för andra än mig själv :)

Ett fristående pelartvättställ i kombination medmöbelserien Birkeland tror jag skulle bli riktigt bra i vårt badrum.
Bild från Miller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar