Sidor

Det senaste från Instagram

torsdag 5 juli 2012

Ångugn med varmluft

Sticker emellan med en fundering kring ugnar mitt i allt byggande. Målande och takläggning har fortsatt även idag och lär så göra imorgon och lördag och söndag och måndag. Ja, i alla fall målningen. Känns som ett evighetsprojekt!

Hur som helst. Ångugn med varmluft var det ja. Jag har helt fastnat för en sådan trots att jag inte testat en i verkliga livet. Har någon av er en sådan? För- och nackdelar?

Hemma hos oss lagas det mat varje dag och bakas både mat- och fikabröd titt som tätt. Värmländsk "kake" är något som står högt på listan när det gäller matbröd och då är det en ugn som klarar 300 grader (275 grader varmluft) som gäller. Det jag fastnat för när det gäller ångugn är bland annat att kunna tillaga grönsaker och ris utan extra "krångel" med vattenskålar samt att få den där härligt krispiga ytan på matbrödet. Om det fungerar? Ja, de vackra orden har verkligen imponerat på mig, men mer än så vet jag inte. Vet ni?


Electrolux EOB8841WOX
Bild från Electrolux

EOB8841WOX arbetar med tre olika ångfunktioner: intervallånga, intervall plus och ånga. Intervallånga växlar mellan 25 procent ånga och 75 procent varmluft, intervall plus växlar mellan 50 procent ånga och 50 procent varmluft.

Intervallånga ger en lätt stekyta och är därför utmärkt vid brödbak, eftersom brödet får ett knaprigt yttre och ett saftigt inre eller när man vill steka kött eller tillaga potatisgratäng.
Intervall plus är lämpligt vid till exempel uppvärming. Full ånga passar bra för tillagning av grönsaker, ris eller fisk. Ångtemperaturen är justerbar mellan 50–86 °C.

Funktioner
Utöver ångfunktioner har ugnen även automatiska recept- , vikt och termometerprogram, varmluft, pizza/paj, över-/undervärme, grill, gratinering, lågtemperaturstekning, torkning, upptining, varmhållning och tallriksvärmning.


Ugnen ovan är rymlig vilket är ett plus. Däremot så är den i dyraste laget och frågan är VAD som gör den skillnaden. Är det energiklassen A-10%? Ugnsvolymen på 73 liter? Alla 50-11 förinprogrammerade funktioner? Ja, det sistnämnda kan jag leva utan. Jag lär mig hellre min ugn än går på förinställda program. I alla fall vill jag inte betala allt för mycket extra för dessa finesser. Inbyggd termometer, pizza/paj och upptining är sådant som jag mer än gärna tar emot. Vissa andra saker som nämns i beskrivningen ovan känns mycket som basfunktioner, lite som ABS-bromsar på en ny bil. Det ska bara finnas.

Pyrolytisk rengörning har dock inte denna ugn, dvs en rengöring som baseras på mycket höga temperaturer och som bränner loss smuts som fastnat på diverse ställen i ugnen. Däremot är jag säker på att den har en annan "självrengörande" variant med hjälp av ångteknik.

8 kommentarer:

  1. Vi har en sådan ugn, fast det är Husqvarna (är ju samma som Electrolux idag). Hos oss är det nästan bara maken som lagar maten och han fullkomligt älskar sin ångugn! Bra att den är så stor tycker han...många andra märken har ju bara mindre ångugnar så man blir nästan tvungen att ha en vanlig ugn också.
    Maten blir aldrig torr och tråkig när man kör ångfunktionen, grönsaker perfekta, många användbara program att utnyttja.
    En självrengörande ångteknik finns.
    Maken har bara gott att säga om sin kära ugn som vi nu har haft i ett halvår!
    Jag kan väl tillägga att den funkar bra med hederlig över/undervärme också....det har jag sträckt mig till att testa ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Zuzza. Härligt att ni är så nöjda. Det får bli att åka till en vitvarukedja för en demonstration av ångugnen framöver :)

      /Cecilia

      Radera
  2. Testade den pyrolytiska funktionen på vår ugn och den blev så varm att den låste sig själv o gallret slog sig så det blev snett. Något gick sönder inne i maskinen som dem fick komma och byta på den då några månader gamla ugnen. Kommer mao inte köra den funktionen igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, me vad tråkigt Ika :( Har dock hört om det fenomenet tidigare. Konstigt att man konstruerar ugnar med den funktionen om de inte håller? Har ni kontaktat tillverkarna som sagt att ni inte kan köra pyrolyten? Känns ju som om dom är skyldiga er en riktigt bra förklaring.

      /Cecilia

      Radera
  3. Hej!
    Står i valet av denna ugn oxå. Pyrolys verkar ju inte vara någon höjdare, så det är ju tur det inte är det på den ugnen det var frågan om här.
    Är det någon annan som har något att tillägga om Electrolux EOB 8841 eller EOB 8851 för den delen.
    Samsung har ju en stor ångugn oxå, men den har tydligen problem med att det blir kondens i/på den på något sätt och som i sin tur rinner ner å förstör själva köksstommen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan
      Vi valde en ångugn från samma koncern som Electrolux, nämligen Husqvarna. Modellen heter QCE5765K, där sista bokstaven anger färgen. För vår del blev det svart som resten av vitvarorna. Du hittar inlägget om ugnen här http://villanystuga.blogspot.se/2012/08/hall-och-ugn-bestallda.html

      Anledningen till att vi valde Husqvarna istället för Electrolux är den att vi har de andra vitvarorna i det märket, förutom diskmaskinen som blev Asko. Sedan att det blev just Husqvarna är för att de har vitvaror i svart. Jag tror dock även Samsung har det, men Husqvarna var det som vi föll för :)

      Runt årsskiftet hoppas jag ha hunnit använda köket så pass mycket att jag kan göra en recension. Lycka till med ditt val och fråga gärna igen om det är något du funderar över.

      /Cecilia

      Radera
  4. Hej.
    Har precis installerat en ångugn från Electrolux. (EOB8841WOX)
    Med stor spänning skulle den ikväll invigas med något så enkelt som 2 st frysta pizzor. Säg den lycka som varar. Varmluftsfläkten går inte igång och ugnen tar väldig tid på sig att bli varm. Något fel är det..
    Så på fredag blir det till att ringa efter service.
    Trist
    Mvh
    Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irene
      Vad tråkigt att ugnen krånglade det första den gjorde. Vi valde en ångugn från Husqvarna och än så länge fungerar den enligt boken. Hopas det löser sig även för er!

      /Cecilia

      Radera