Sidor

Det senaste från Instagram

torsdag 16 augusti 2012

Elektronisk diskmaskinsavstängare

Jag har fastnat för en köksblandare. En otroligt vacker sådan. MEN. Den har ingen diskmaskinsavstängare. Då hittar jag den. EDMA!

EDMA - Elektronsik diskmaskinsavstängare

EDMA är en elektronisk diskmaskinsavstängare från Damixa som själv stänger av vattentillförseln till diskmaskinen 3 eller 12 timmar efter att den öppnats genom en knapptryckning. Avstängaren går på batteri och då det är på väg att ta slut så blinkar indikatorn på diskbänken ihärdigt. Skulle man inte hinna byta batteriet så stänger ventilen per automatik då batteriet tar slut, precis som SäkerVatten vill.

SäkerVatten är branschregler för säker vatteninstallation och bland annat kan man läsa att "Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk." Med EDMA slipper man ha extra vred på blandaren eller diskbänken och istället syns bara en liten touchknapp med LED-lampa. Samtidigt så ökar säkerheten eftersom vattentillförseln till diskmaskinen stängs av automatiskt. Det är ju bara att gå till sig själv. Hur ofta/snabbt efter att diskmaskinen är klar, stänger man av vredet? Jag kommer i 99% av fallen ihåg det, men det är ju i de där 1% av fallen som olyckan kan vara framme och en vattenskada är inte att önska. Sedan så vill man ju heller inte starta diskmaskinen när man ska åka hemifrån eller när man går och lägger sig. Med lilla EDMA skulle det alltså vara fullt möjligt :)

EDMA passar till andra blandare än Damixa och det är just en annan blandare som jag fastnat för. I eftermiddag ska jag ringa leverantören för att få svar på några frågor och så hoppas jag på att kunna lägga en beställning :)

2 kommentarer:

  1. Finns även till kampanj här
    http://www.smarthem.se/10633/p/diskmaskinsavstangningar/elektronisk-diskmaskinsavstangare-damixa-edma-borstad-krom/

    SvaraRadera