Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 13 augusti 2012

Skiss på badrumsmöbel

Så var den första skissen på badrumsmöbeln gjord. Eller första och första. Det har ju förekommit några genom åren, men nu ska exakta mått fram för bland annat placering av spegelbelysning. Tanken från början var att vi skulle ha två glasdörrar i linneskåpet, men tyvärr blev då möbeln för bred.

Ett första utkast på badrumsmöbeln

Trots mycket letande så har vi inte hittat någon möbel som fallit oss i smaken. Eller oss och oss. Ska jag vara helt ärlig så hade nog Jan-E varit mer än nöjd om jag hittat en möbel som bara var att ställa på plats. Nu får vi i stället platsbygga en, men jag tror att det kommer bli riktigt bra!

Väggarna i badrummet är tänkt att vara vita. Helst av allt skulle jag vilja ha pärlspont i den "torra" delen av badrummet, men försäkringsbolaget var inte lika pigga på detta och inte heller på skeppsgolvet som jag ville lägga in. Visst fick vi göra det om vi ville, men då skulle inte försäkringen gälla vid en eventuell vattenskada. Istället får det bli att leta kakel så fram med stora kakelkatalogen!

Själva möbeln är, precis som köket, tänkt att byggas med innanförliggande luckor, men här i en helt slät variant. Små lådor, stora lådor, breda lådor, dubbla lådor. Det har varit lite trixande att få till det, men jag hade den elektriska tandborsten och en rengöringsflaska med skurmedel som bas att gå efter. För er som är nyfikna på mått så kommer dyker det upp i ett eget inlägg inom kort :)

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är mitt i kakeldjungeln just nu, det finns mycket att välja på :-)

    Det finns ju fina klinkerplattor som ser ut som trä numer. De kanske kan ersätta skeppsgolvet? Dessutom har Höganäs kakelplattor som påminner om gamla väggspeglar, den heter chic, finns i lite olika varianter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Lena
      Åh, tack för tipsen! Ska absolut kika närmare på det :))

      /Cecilia

      Radera
  2. I vårt gamla hus från 20 talet hade vi pärlspont i den torra delen och kakel vid dusch, badkar och tvättställ.
    Vi kontaktade inte försäkringsbolaget innan, men enligt byggfirman handlar det om grundarbetet.
    Panelen är ju bara det yttre skiktet, likvärdigt kommoder och skåp, som också skruvas i väggen.
    Kör på panel ni!
    Skeppsgolv finns ju som plastmatta och jag har sett den i verkligheten här:
    http://bodelssons.blogg.se/2009/june/en-fransktalande-golvlaggare.html

    Mycket svårt att se att det inte är äkta skeppsgolv :-)

    Kram Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu fler tips, tack Helene!

      Jag pratade med försäkringsbolaget och dom frånsade sig försäkringsantagandet trots att underlaget är korrekt utfört :(

      /Cecilia

      Radera
  3. Vi kommer ha panel på ena väggen som inte är i våtozon 1. Om man har tätskikt överallt och sedan lägger en kakelrad runt hela badrummet och sedan fortsätter med panel på den vägg som är kallad våtzon 2 så kan abslolut inget hända, tätskiktet finns ju bakom panelen, kan ju tänka hur mycket ånga som taket utsätts för utan att det händer något. Vi jobbar med mycket försäkringsjobb och bolaget täcker där skadan uppstått, vanligast runt golvbrunn och då får ni ändå hjälp, skadan kommer inte bli bakom panelen. Om ni drar in rör i kommoden och det är tätat runt dessa så kommer en ev läckande koppling läcka på rätt sida av tätskiket, i ert badrum. Så sätt panel om ni vill ha det. Montera sedan in en leakomatic vattenfelsbrytare så är det ännu lugnare.

    Toni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ert badrum kommer att bli riktigt fint Toni! Ser fram emot bilder :))

      Hur fäster ni panelen på väggen? Vad jag förstår så ska man inte göra hål i tätskiktet, men det blir det ju tyvärr när man spikar. Jag ska absolut kika vidare på vad BBR säger om det du beskriver. Tack!

      /Cecilia

      Radera
  4. Vi kommer nog använda dyckert, ev limma vi får se vad jag orkar, limma blir lite mer jobb. I den zonen har det mindre betydelse, om du nu nu inte har duschen 50 cm från panelen vilket jag inte tror. Är panelen långt ifrån kan det aldrig komma in vatten där. Våra kakelkillar var hos oss idag, de sa samma som jag, ingen fara. Då skulle taket vara värre utsatt. Släpp ut skyddsröret någon cm utanför tätsliktet och klipp sedan pex röret lite längre, då kommer en läckande koppling läcka på golvet. Om ni inte redan vet vad för systemen ni ska använda till tex er dusch kan jag rekommendera så kallade boxar. Vi använder uponor m6 box, finns även andra aktörer, detta blir snyggast. Släpp inte bara ut rör så ni måste ha blandarbricka då får du två onödiga hål i duschutrymmet när blandarbrickan ska monteras. Kommer montera mina nästa vecka, då kan jag sms bild.

    Toni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättetack för tipsen! Jag har vidareförmedlat till Jan-E :)

      /Cecilia

      Radera