Sidor

Det senaste från Instagram

onsdag 31 oktober 2012

Montering av stjärnhimmel

De senaste dagarna har ägnats åt projekt stjärnhimmel. Nu är den äntligen på plats och redo för att möta färg och roller innan den sista finishen med saxen ska göras.

Överföring av mönsterbild från skiss till gipsskivor

Mönsterbilden blev delar av vår naturliga stjärnhimmel och för detta krävdes 162 st ljuspunkter. Stjärnbilderna ritades på en OH-film och med hjälp av en traditionell OH-apparat så överförde vi mönstret till de gipsskivor som skulle sitta i taket. Alla hål borrades och så träddes de 0.75 mm tjocka fibertrådarna i en och en i respektive hål.

Första stjärnbilden ut var Orion. Till höger ser ni baksidan av en gipsskiva
med alla fibertrådarna under monteringsarbetet.

Provisorisk byggställning för att trä i fibertrådarna uppe i takhöjd

Stjärnhimmeln sträcker sig totalt över 4 st gipsskivor i bredd och 1 st i längsled. Den största delen av fibertrådarna fick träs i när gipsskivorna låg på en provisorisk byggställning uppe i taknocken. Tidskrävande och pillrigt arbete!

Kvällen närmar sig och samtliga ljuspunkter är på plats

Fibertrådarna hänger ned för tillfället, men så snart målningsarbetet är klart så ska de klippas jämns med gipsskivorna. En del väljer att låta trådarna hänga ner en bit även efter färdigställandet, men vi har alltså valt att klippa dom i samma nivå som taket.

Stjärnhimmeln by night

Stjärnhimmeln är nu klar så långt det går och samtliga gipsskivor i taket är på plats. Färdigställande av ryggåstaket är en av de delar vi valt att leja bort och målaren kommer och utför arbetet i början av nästa vecka. Jag måste dock erkänna att jag är lite nervös över hur de har tänkt att lösa monteringen av den duk som taket ska kläs med. I min värld är det näst intill omöjligt att göra det i efterhand, men så är jag heller ingen målare. I nästa vecka vet vi hur det blir :)

11 kommentarer:

  1. "Tidskrävande och pillrigt arbete!"
    Hur många timmar du använde alt som allt som allt till det här? Resultatet ser jättefint ut! Kanske jag måste också göra något liknande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att vår idé faller dig i smaken Mika och framför allt kul att kunna inspirera :)

      Själva monteringsarbetet av stjärnhimmeln tog lite drygt 3 arbetsdagar, säg 25-26 timmar. Nu var det ju första gången så om vi skulle göra det igen så skulle det nog räcka med halva tiden. Det går åt en hel del tid till funderingar. Något som säkerligen skulle korta ner tiden är ju om man är två personer som hjälps åt. Inte minst när gipsskivorna ska monteras, de är ju trots allt 90x240 cm. Vet att min man önskat sig längre armar under det här momentet ;)

      Nu monterades vår stjärnhimmel i ett ryggåstak i ett lågenergihus där man inte kan arbeta uppifrån. Dels för att det är trångt, men framför allt för att vi inte kan göra hål i plasten, tätskitet, i taket. Montering i ett platt tak med normal takhöjd är smidigare. Då hade vi inte behövt bygga en provisorisk byggställning i taket utan det hade räckt att lägga gipsskivan på rullställningen för att få bra arbetshöjd.

      Hade vi valt att fälla in fibertrådarna i panel så hade arbetet också underlättats. De skivorna/planken är mer smidiga att arbeta med än de stora och tunga gipsskivorna.

      Förberedelsearbetet med att hitta rätt mönsterbild och skissa ner den på en OH-film tog ett par kvällar.

      Hoppas detta hjälpte, annars är det bara att fråga igen :)

      /Cecilia

      Radera
    2. "Hoppas detta hjälpte", joo tack ska du ha! Det här hjälpte väldigt bra.

      Vi håller själv med källarväggar just nu, så jag har ännu ganska gått om tid att fundera på de här inre dekoration eller belysning. Och det här hos er ser mycket bra ut, därför jag tänkte att något liknande kanske ser också fint ut i taket i vår blivande hög vardagsrummet.

      Annors kommer vi att använda LED-belysning i vårt hus.

      Radera
    3. Men vad bra :)

      I ett befintligt tak kan man göra det väldigt enkelt för sig genom att regla på det befintliga och montera stjärnhimmeln i den nya glesen. Observera att det i så fall måste var en LED-stjärnhimmel. I annat fall blir projektorn för varm och behöver en skyddshuv.

      Lycka till med ert projekt!

      /Cecilia

      Radera
  2. Hej

    Kul att du hittade till min blogg.
    Jo äppelträd kan bli gamla. Mina är ca 100 år och en del mer än så.
    Därför är de lite skruttiga men jag försöker hålla de vid liv så gott jag kan.

    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skruttiga eller inte, gamla träd bär på en otrolig historia. Jag förstår att du vårdar dom ömt :)

      /Cecilia

      Radera
  3. Hej!

    Vilket häftigt projekt!! :-) Skulle du vilja dela med dig av projektet på byggforumet Byggla? Det skulle högst ta några minuter och i så fall skickar jag en snygg Byggla-t-shirt till dig! Ett bra sätt även att få fler uppmärksamma om din blogg kanske?

    Hör gärna av dig så berättar jag mer, helgi@byggla.se

    Ha en fin dag!
    Helgi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helgi
      Kul att du hittat hit och jättetack för tipset om Byggla :)

      /Cecilia

      Radera
    2. Hej igen!

      Bara att mejla mig om du vill lägga upp ett projekt, så kan jag ordna med en fin t-shirt :-)

      Vänliga hälsningar
      Helgi

      Radera
    3. Hej igen :)
      Jag tackar än en gång för tipset och erbjudandet om en t-shirt, men i dagsläget finns inte tiden att lägga upp våra projekt på fler platser än bloggen och FB.

      /Cecilia

      Radera
    4. Hej!

      Okej, jag förstår. Fast det tar ju som sagt bara några minuter, och en supersnygg t-shirt ;-) tackar man ju inte så ofta nej till.

      Men du får hur som helst ha en fortsatt fin vecka!!

      Vänliga hälsningar
      Helgi
      helgi@byggla.se

      Radera