Sidor

Det senaste från Instagram

onsdag 19 mars 2014

Fasadbelysning inköpt

Undrar vilket inlägg i ordningen detta är? Vet inte ens om jag vågar att räkna efter. Turerna kring fasadbelysningen har varit MÅNGA!

Vad är det då som tagit så lång tid? Ja, det kan man fråga sig, men rätt armatur har som inte dykt upp. Kraven vi (läs jag) har haft är att det ska vara upp-ner-ljus, armaturen ska vara vit, färgtemperaturen 3000K och ljuskällan LED. Sådana armaturer finns det ett antal på marknaden, men det är nästa kravspec som ställt till det. Ljusbilden får inte vara för bredstrålande eftersom vi inte vill ha in ljuset från sidorna i uterummets höga fönster, ljusflödet och ljusstyrkan får inte anta för höga värden eftersom vi inte vill ha takfot och altangolv för upplysta. Många, ja på tok för många, diskussioner har det blivit och det enda som faktiskt visade sig hjälpa, ja det var att beställa hem en armatur och testa ;)

Round Double III testas på uterummet

Nu med facit i hand så är det bara att krypa till korset och erkänna att jag har varit otroligt omständig i den här frågan. Armaturen vi valde att testa var Hide a lites "Round Double III" och den visade sig bli riktigt bra. Ljuskällorna i varje armatur är 2x3,6W LED med GU10-sockel. Igår kom så resterande 6 armaturer så nu blir det äntligen till att montera upp den efterlängtade fasadbelysningen på Villa Nystuga!

2 kommentarer:

  1. Ja du frågan är verkligen knivig. Vi har lite olika färgtemperaturer på våra och jag det märks tydligt. Visst skall det vara LED. Den skall vara estetiskt till ditt hus. Så nej dina krav är inte konstiga. Vi gav upp och beställde med för att testa o det är då man får svaret precis som ni fick!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt stöd Erika. Nu känner jag mig lite mer "normal" ;)
      Det händer ju massor på marknaden runt LED-belysning och just vad gäller färgtemperatur så finns det massor kvar att utveckla om du frågar mig.
      /Cecilia

      Radera