Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 22 april 2014

Tankar kring vindskydd på altanen

Visst är det helt fantastiska dagar vi bjuds på nu? Strålande solsken och nästan 20 grader. Lagom till påsklovet och allt. Det gröna i naturen har nästan exploderat de sista dagarna och nu ser man även att björkarna börjar slå ut. Håll med om att den svenska våren är svårslagen?

Det härliga vädret ger också sommarkänslor och med sommarkänslorna kommer tankar kring olika projekt. Inte minst altanprojekt. Golvet blev ju klart i förra veckan vilket var otroligt skönt, men redan nu så sitter jag och skissar på nya saker. Eller skissar och skissar. Ska sanningen fram så är jag anskrämligt dålig på att skissa. Jag har idéerna och bilderna klara för mig i huvudet, men att få ner det på papper är näst intill omöjligt. Det vill sig som inte. Allt blir oproportionerligt för att inte tala om vinklarna... Jag kan ju säga att den som ska bygga efter mina "ritningar" har det allt annat än lätt. Min bättre hälft har däremot, tack och lov, mycket lättare för att göra en trovärdig skiss och det brukar sluta med att jag sitter och förklarar och förklarar och förklarar medan han troget suddar, ändrar och gör om. Tillslut så har vi fått ihop något som fungerar i verkliga livet och inte bara i mina tankar. Perfekt!

Inspirationsspaljé från Styleroom med min "skiss" till vänster

Så det här med altanen. Vi är ju inte riktigt klarar med den ännu. Vindskyddet mot norr är en av de delarna som ska upp. Ett tak, en spaljé och en blomlåda modell större till det så kallade altanrummet är ytterligare några saker. Vindskyddet mot norr är tänkt som en spaljé med liggande ribbor. Först hade vi funderingar på att använda gamla brädor från ladugården, men för att få det mer enhetligt så får det bli i samma material som altangolvet, alltså tryckat virke. Ribborna ska läggas omlott för att få det tätt, men ändå luftigt. Ja, ni ser på inspirationsbilden och skissen ovan hur jag menar.

Det tilltänkta vindskyddet på vår altan

Första fönstret ni ser på insidan av vindskyddet är det in till tvättstugan. Där igenom har vi trädgårdsslagen när vi fyller barnens plastpool på sommaren så det blir perfekt att placera poolen framför fönstret istället för på gräsmattan. Då slipper vi allt gräs i poolen också. Några krokar på vindskyddet att hänga handdukar och badrockar på och vi får ett helt annat utseende på altanen än det som är idag. Sedan mellan plastpoolen och altanrummet så skulle det passa ypperligt någon typ av loungemöbel. Ja, vi får se vad det blir framöver. Drömma kan man ju alltid göra!

När är då det här altanprojektet tänkt att starta? Ja, inte nu på direkten, men det gäller att ha skissen klar för rätt som det är så känner Jan-E för att bygga just vindskydd och då är det bäst att vara på alerten!

2 kommentarer:

  1. Vi är också på gång med lite plank på tomten. Jag har så svårt att bestämma mig för vilken stil på planket bara. Ser framför mig hur bra vindskydd det kommer bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här mer "rätt" stil är inte så lätt. Den modellen som vi kommit fram till, slår effektivt sönder vinden samtidigt som det släpper igenom ljuset. Helst skulle jag velat ha ett liknande fast vitmålat, men det gick inte igenom hos byggherren. Visst, jag förstår problematiken kring att behöva måla, men det hade varit snyggt :)
      /Cecilia

      Radera