Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 20 januari 2015

Energiloggning av Villa Nystuga

Underbart med så många läsare som är lika förtjusta i det här med e n e r g i som jag är. Jag tar tacksamt emot era lovord nu när jag skriver ytterligare ett inlägg i ämnet. Den här gången handlar det dock inte om elförbrukning rapporterad från Fortum, nej, det här inlägget kittlar avsevärt mycket mer än så. E n e r g i l o g g n i n g. Känner ni?

Loggning, uppföljning och effektivisering av Villa Nystugas energiförbrukning har hela tiden legat i vårt intresse. Ja, faktiskt redan innan huset stod färdigt. Nu, NU är det på gång kära vänner. Äntligen verkar jag få mitt kontroll- och sifferbehov tillfredsställt!

Villa Nystuga är ju som bekant ett hus av lågenergityp och byggt av Villa Varm juni 2012. Storleken är 215 kvm i ett plan. Uppvärmningen av huset sker via ett vattenburet system som i huvudsak värms upp av den vattenmantlade kakelugnen, men även med hjälp av solpanelsanläggningen. Som back-up finns en elpatron på acktanken. Ventilationen i huset sköts av ett FTX-aggregat.

Elförbrukningen som rapporteras av Fortum varje månad är absolut intressant, men den redovisar total elförbrukning för samtliga byggnader vilket förutom själva Villa Nystuga  även inkluderar pumphuset, ladugården och hundhuset. Nu är ju vårt hus den största lasten så varför de ens lägga ner tid och kraft på att logga kan man kanske tycka? Jo, vi är ju självklart nyfikna på driften av Villa Nystuga. Hur mycket energi krävs för att dra runt den här typen av lågenergi som vi har byggt? Får vi inte reda på det via Fortum då? Nej, eftersom värmesystemet i vårt hus är vattenburet så vet vi inte i dagsläget hur mycket huset kräver för att vi ska ha det varmt och skönt. Visst, vi kan räkna antal vedträn vi gör av med, mäta dess fukthalt och sedan på matematisk väg få fram energin vi tillför det vattenburna systemet via vår magiskt vackra vattenmantlade kakelugn, men även jag har mina begränsningar. Tro det eller ej...

Solpanelsanläggningen, elpatronen till ackumulatortanken, FTX-aggregatet, golvvärmesystemet, pumpar för golvvärme, solvärme samt laddpump från kakelugn till ackumulatortank och inte minst den vattenmantlade kakelugnen är de driftsenheter vi skulle vilja logga. 
  • Hur mycket energi behöver vi ladda in i systemet för att hålla inomhustemperaturen/tappvarmvattenstemperaturen på en lagom nivå? 
  • Vid vilken utetemperatur kallar golvvärmesystemet på värme? 
  • Hur mycket el drar FTX-aggregatet för att hålla ett bra inomhusklimat? 
  • Hur mycket el drar de olika systemens pumpar? 
  • Hur mycket bidrag till tappvarmvattnet ger solpanelerna? 
  • Hur mycket el drar elpatronen? 

Ok, jag skulle kunna rabbla upp avsevärt många fler intressanta loggningsaspekter och har ni läst ända hit så klara ni nog ta till er att jag även vill logga separat elförbrukning hos vitvaror, centraldammsugare, tvättmaskin och torktumlare mm mm. Listan går att göra oändligt lång och inte kan man mäta in i minsta detalj, bara nästan...

Ok, som belöning får ni här en gul och suddig kvällsbild. Ett bevis på att vi banne mig är på gång med energiloggningen av Villa Nystuga!

Bredvid huvudbrytaren i Villa Nystugas elcentral
installerades idag en elmätare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar