Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 28 december 2015

Lock till kallkomposten


I år så har trädgårdsprojekten kunnat pågå bra mycket längre in i vintermånaderna än normalt, men igår kom så den efterlängtade snön och kylan även till de västra delarna av Värmland. Trots att tiden har funnits så har jag inte kommit till skott att fixa ett lock till den kallkompost som vi färdigställde i mitten av november, men nu så!

Dagens projekt för min del fick alltså bli ett lock till kallkomposten. Lite kallt om fingrarna ska jag erkänna att det var, men otroligt skönt att få vara ute i friska luften. Barnen åkte pulka, Jan-E snickrade i stallet hos getterna så lunchen intogs även den utomhus i form av grillad korv och varm nyponsoppa.

Locket är inte helt tätt eftersom vi har en kallkompost, utan det är till för att det inte ska komma in allt för mycket regn och snö. Själva konstruktionen är enkel och förutom skruv och gångjärn så är det byggt av ladugårdens gamla fasadbrädor. Handtaget är från en enbuske som vi tog bort för några år sedan.



Hönorna stortrivs med det nya inslaget i sin hönsgård. Första dagen fick jag ta av ena varvet pallkrage för att visa dem vad som fanns innanför ramarna och sedan dess flaxar de gladeligen upp i den dagligen. Ja, inte nu nu när det är snö och kallt för den väderleken gillar de inte. 

Komposten är som nämnts en kallkompost och jag kommer inte att bry mig om att isolera den under vintern. Nackdelen är ju att nedbrytningsprocessen stannar av när materialet fryser, men jag har ingen brådska. Det blir jord tillslut ändå, även om det skulle ta lite längre tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar