Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 5 september 2017

Sommaren 2017 - Massor av sol!


Jo, men visst var det så! Nu när vi blickar bakåt så kan vi konstatera att sommaren 2017 var den soligaste på flera år!
Va? Håller du inte med? Jo, men det stämmer faktiskt, i alla fall här hos oss. Vi flyttade in i Villa Nystuga 2012 och under de fyra följande somrarna så behövde tända i vår vattenmantlade kakelugn en eller två gånger under perioden juni-augusti, men inte i år. Inte en enda gång har vi behövt att stödelda för varmvattnets skull sedan 12 maj!

Värmen i huset, den behöver vi absolut inte hjälpa på traven, men däremot varmvattnet. Att diska i "kallt" vatten gör ingen glad, för att inte tala om att behöva duscha i vatten som är lägre än kroppstemperaturen. Nej, då kan man lika gärna slänga sig i sjön, men som den fryslort jag är så så är det ytterst sällan som jag badar utomhus. Med egen brunn, som ger oförskämt mycket vatten, och solpaneler behöver jag sällan bekymra mig för att varmvattnet inte ska räcka. Skulle det vara en längre period med gråmulet väder, ja då stödeldar vi, men det har vi alltså inte behövt att göra den här sommaren. Att temperaturen varit blygsam för att kunna kallas sommartemperatur, det håller jag absolut med om, men solpanelerna lägger inte så stor vikt vid det. Ljus är vad de behöver för att leverera och allra helst ska det vara solljus. Eftersom jag vet hur det kryper i er av nyfikenhet så ger jag er här ytterligare några inlägg om hur solpanelerna levererar vid olika väderlekar!

Solpaneler och full sol - Juli 2014
Solpaneler och soldis - Juli 2014
Solpaneler och växlande molnighet - Juni 2014

Hur länge håller då den eldningsfria säsongen i sig tro? Ja, det ser faktiskt ut som om den slutar idag, 5 september. Redan i slutet av förra veckan hade vi några dagar där varmvattentemperaturen låg på gränsen till för lågt på morgonen, men med hjälp av solen så steg den upp till över 60 grader under dagen, hösten till trots, men väderprognosen för denna vecka utlovar allt annat än sol.

Lika bra att inse fakta och bära in lite ved...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar