Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 25 oktober 2011

Hem & Villa - Badrum

Badrum är ett av de roligaste rummen att inreda om ni frågar mig. Det rum förutom köket, som jag lägger mest tid på. Samtidigt så är jag väldigt kräsen, eller kräsen, men jag vet i alla fall vad jag vill ha. Den mysiga känsla istället för den stela och strikta som man ofta hittar i badrum. Kakel och klinker gör många gånger sitt till och stärker den kala upplevelsen. Då jag vet med mig att jag har väldigt höga krav på saker och ting så hade jag väl egentligen inte trott att jag skulle hitta något i badrumsväg på Hem & Villa, men jag hoppades. I alla fall på duschfronten. Låter väldigt negativt, men alla de timmar som jag lagt ner på leverantörernas utbud har satt sina spår. Jag skannar snabbt och ser om de har den möbeln jag funderat på. Inte? Ok, då går jag vidare. Det är ett hektiskt liv att jaga inredning ;)

Badrumsleverantörer fanns det gott om på mässan. Precis som sig bör. Stora luftiga montrar. Snyggt inredda, men vart var alla produkter? Man blir nog lite blind när man letar efter något speciellt, i det här fallet något lantligt, och alla montrar är fulla av modern teknik och produkter med ett mer lyxigt utseende. Den stilen kan absolut vara snygg på rätt ställe, men tyvärr inte hos oss. Innan mässan hade jag letat runt bland leverantörer för att se om det badkaret jag fastnat för skulle finnas med, men tyvärr. Inte fanns det heller något liknande så jag börjar misstänka att jag inte har riktigt den stilen som är ligger högst upp på önskelistorna bland majoriteten ;) Däremot så svämmades nästan mässan över av spabad i storleken enorm! Uppställda utomhuspooler som hade plats för allt från två personer till ett helt fotbollslag. Inklusive motståndarlag. Och publik.

Lite avvikande, men mycket charmig, kommod och dekoration 

En av de mindre uppställda poolerna på mässan

Jan-E har inte många krav på badrummet mer än att duschen inte får vara för liten. Min skiss bygger på tre fasta väggar, en fast glasvägg och en skjutdörr i glas. Både duschen och badkaret kommer att ramas in av mellanväggar med infällda fönster och bredden på duschen sätts av badkarets mått. Mässan visade inte upp några duschväggar av den typen jag skulle velat se, men stockholmsbesöket bjöd faktiskt på en ännu bättre visning. Inte bara en visning utan en provdusch!

På fredagskvällen efter första mässdagen frågade jag Jan-E om han tyckte utrymmet i hotellduschen var för litet, men då han inte reflekterat över det så förstod jag att det var helt ok. Det första jag gjorde när jag klev in duschen var att räkna kakelplattor (hmmm börjar misstänka att jag blivit lite skadad av all planering) och kunde konstatera att duschen mätte 850x1600mm. Den dusch jag skissat på mäter 1050x1700mm. Innan var jag lite fundersam till de infällda fönstren som ena kortsidan av duschen består av. Skulle det skvätta vatten ända dit? I så fall måste jag utesluta de infällda fönstren. Jag ritar ju bara efter mina egna idéer vilka sällan återfinns på marknaden. Jag kunde alltså vara helt fel ute. På hotellet fick jag svaret. I duschen hade man placerat handdukstorken och handdukarna var inte i närheten av att bli blöta. Min skiss håller alltså :)
Hotellduschen som av en slump visade sig vara ett ypperligt exempel på min skiss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar