Sidor

Det senaste från Instagram

söndag 23 oktober 2011

Mellanglasspröjs

Vissa saker kan jag inte förstå hur tankegången gick då dom konstruerades. Som spröjs på fönster till exempel. Våra gamla delbara tvåglasfönster har fasta genomgående spröjs i den yttersta rutan. Hur jag än gör när jag putsar så blir det aldrig riktigt rent. Att putsa fönster är inte det roligaste man gör och när man väl kommer till skott så är det ännu mindre tillfredställande när det inte blir ordentligt rent. Idag finns det ju tre-glasfönster vilka inte är delningsbara och där har utvecklingen verkligen gått framåt.

Nutidens olika sätt att sätta fast spröjs och postar i fönster.
Bilden från Tanumsfönster som för övrigt inte har något med den riktade kritiken i inlägget att göra.

För tre år sedan bytte vi fönster på den södra sidan av huset. Den sidan är mest utsatt för väder och vind vilket också hade satt sina spår. Utan att gräva djupare i marknadsutbudet beställdes ett fönster av det mest kända märket i fönsterbranschen. Fönstret i sig är kanon, men spröjsen. Spröjsen mina vänner. Spröjsen! Vi har en fast mittstolpe och sedan är varje ruta indelad i tre mindre. Fasta spröjs för det sistnämnda var inget alternativ som ni säkert förstår, utan istället blev det löstagbara. Kvalitén på spröjsen har jag heller inget emot, men konstruktionen?!?!?!?! Hur i hela friden tänker man när man konstruerar löstagbara spröjs så att stiften sitter kvar i fönsterbågen och man tvingas att svänga runt med fönsterskrapan? Det går inte att komma under hur man än gör utan man får helt enkelt torka bort de droppar som rinner ner för glasrutan med lämplig trasa. Om det blir rent? Jo, tjenare...

Olika typer av spröjsade fönster. För vår del lutar det mot den längst
till vänster i mittersta raden. Fast mittstolpe och sex rutor. Klassisk enkelhet.
Bilden från Tanumsfönster som för övrigt inte har något med den riktade kritiken i inlägget att göra.

Nu när vi är på gång att bygga vårt nya hus har jag varit lagom imponerad när snickare eller hustillverkare har avtal med den aktuella fönstertillverkaren. Visst, man kan köpa fönster på egen hand, men det hör som till att gnälla lite ;) Hur som helst så kom min farbror med ett helt suveränt påpekande härom dagen. "Det finns mellanglasspröjs". Mellanglasspröjs? Ja, sådana som sitter mellan rutorna.

Vilken toppenidé! Måste verkligen vara någon som tänkt till här. Någon som tröttnat på fasta utanpåliggande spröjs och stift som genererar ränder på fönstren. Någon som faktiskt har putsat fönster i sitt liv. En kvi.... Oavsett så hoppas jag att prispålägget för mellanglasspröjs inte är allt för stort för det bara SKA JAG HA! Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar