Sidor

Det senaste från Instagram

onsdag 30 november 2011

Köksidéer

I vårt hus på landet kommer vi att ha ett ryggåstak som sträcker sig genom kök och uterum. I gavelspetsen mellan rummen samt den i ytterväggen kommer vi att ha nockfönster, men i väggen mot hallen kommer det att vara en vanlig vägg. På den väggen skulle jag gärna vilja ha en STOR väggklocka.

När vi ritade vårt hus samlade vi inspiration från många olika husleverantörer på marknaden. Trivselhus är en av de aktörer som lägger ner mycket arbete på repotage och design av sina husmodeller och det var just där som vi hittade husets hjärta. Köket. Genom klipp-och-klistra och några ändringar så fick vi det att passa in i Villa Nystuga. Här nedan ser ni några bilder från Trivselhus GL855.


På väggen ovan kyl och frys hade jag tänkt att klockan skulle få sitta. Till skillnad från bilderna ovan så ska vi inte ha det hyllplan som syns över överskåpen, utan istället släpper vi ut väggen i liv med skåp och vitvaror. Vi kommer heller inte att ha några takfönster på vårt hus. Däremot så har vi ritat in ett burspråk som ovan, köksö ca 4 m lång med bardiskdel och även ett vitrinskåp som syns till vänster i bild. Just vitrinskåpet bygger vi av bänk- och väggskåp IKEA Lidingö för att få samma stil på alla luckor i köket. Principen är sådan att vi kommer att placera två höjder med väggskåp direkt uppe på bänksåpen. På så vis bildas en möbel istället för en traditionell arbetsbänk. Vitrinluckorna som syns i köksön ovan kommer vi att ersätta med vanliga luckor. Grytunderlägg, bordstabletter, våtservetter, barnens kritor och ritpapper kommer att förvaras där och just de sakerna vill jag inte ska synas :) 


Mina tankar kring ett stort köksbord har jag delat med mig av innan och om vi har riktigt tur så kan vi använda golvplankorna som finns i det gamla Nystuga. Håll tummarna för att vi hittar det vi söker när vi lyfter på plastmattan och masonitskivorna!

Den sista bilden visar en eldstad och en del av vardagsrummet i GL 855. Här kommer vi att ersätta kaminen med en vikvägg och vardagsrummet med ett uterum. Öppningen mellan kök och uterum kommer att vara ca 3 - 3,5 meter och på så vis kan man duka långbord och få plats med riktigt många gäster. Köksön kan vid sådana tillfällen utnyttjas som buffébord med julmat, tårta och annat som förgyller tillvaron. Detta är några av de köksidéer som jag sitter och skissar på. Tittar ni riktigt noga så ser ni att det finns en dörr mellan vitvaror och burspråk. Där bakom kommer mitt älskade skafferi att finnas. Hur mina tankar går kring det kommer ni att få läsa om lite längre fram :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar