Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 7 november 2011

Trädgårdens hjärta

Att lägga fokus på trädgården redan nu, när inte ens huset är på plats, kan tyckas vara lite tokigt för vissa. Men att ligga i framkant på sina projekt är aldrig fel och om man är ute efter det där lilla extra så ska man absolut inte ta förhastade beslut. Är man ute i god tid kan man också göra riktiga fynd och spara en hel del pengar. Sedan tidigare har jag kommit över auktionsfynd så som möbler och grindar och jag har även berättat om att jag gärna vill ha en köksträdgård och min dröm om en utedusch. Alla dessa saker har sin speciella plats i trädgården, men en stor önskan har jag kvar. Trädgårdens hjärta.

Glasveranda från Gammeltorpet.se

När min morfar bytte fönster i sitt hus för någa år sedan fick jag frågan om jag ville ha de gamla. Mer än gärna! Av fönstren byggde vi ett växthus, men när så stormen Per drog över landet så blev det tyvärr förstört av stora grenar som passerade g e n o m glasrutorna. Ända sedan dess har jag velat ha ett nytt växthus. Känslan av solmogna tomater från sitt eget växthus är svårslagen. Nu i år odlade jag och barnen tomater i vårt uterum och det fungerade helt ok, men känslan blir inte riktigt den samma.

Lagom stort växthus från Abc-annons.se

Hur skulle jag då vilja att mitt växthus ser ut? Inte för stort och inte för litet. Inte för pråligt och inte för slitet. Ja, googlar man på växthus får man upp mängder av olika förslag. Jag har dock en förkärlek till de som är gjorda av gamla spröjsade fönster. Gärna med 12 rutor i varje fönster. Tyvärr verkar det jättesvårt att få tag på. Ibland kan det ligga glasverandor ute till försäljning, men de är på tok för dyra. Annars kan man hitta 2-3 fönster åt gången, men kruxet är att det är väldigt svårt att få tag på lika fönster rent storleks- och spröjsmässigt. Tänk om man kunde komma över ett stort parti fönster från en fabrik, ett bruk eller en kraftstation som skall rivas. De fönstren brukar vara precis sådana jag så gärna skulle vilja ha till mitt växthus.

Hos Julias vita drömmar kan man hitta ett fantastiskt växthus. De spröjsade fönsterna är otroligt vackra. Själva växthuset är dock för stort för min del. Max 3x4 meter har jag tänkt mig och en flackare taklutning, men tegel på taket det skulle jag också vilja ha. Min tanke var att använda pannorna från huset som finns på Nystuga idag. Vore kul att kunna återanvända något av det gamla.  

Bilder från Julias vita drömmar.
Växthuset är till och med vackert under byggprocessen.

För att kunna vädra ordentligt i växthuset så skulle jag vilja ha en dubbeldörr i varje gavel. Sedan skulle golvet gärna få vara av grus och alla grönsarker och växter skulle placeras i krukor direkt på golvet. Jag hoppas verkligen att jag får anledning att återkomma i mitt projekt av trädgårdens hjärta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar