Sidor

Det senaste från Instagram

tisdag 22 juli 2014

Underbara sommarkvällar

Vem hade trott att vädret från sommaren 2013 skulle upprepa sig? Det är en otrolig värmebölja som sept in över vårt avlånga land. Trots att solen gått ner visar termometern hela 23 grader. Många platser får säkerligen uppleva en tropisk natt de kommande dygnen. 

En stor del av dagen har spenderats i boden, det blivande hundhuset, och jag kan lova er att det varit varmt där inne, speciellt uppe på övervåningen mot plåttaket. Rena bastun! Hur som helst så blev innertaket klart och så även fönsterfoder och taklister. Mer om detta imorgon. Det jag egentligen skulle skriva om var de underbara sommarkvällarna och då speciellt kvällsdoppen i sjön. 



Finns det något bättre sätt att avsluta dagen än att ta ett kvällsdopp i en ljummen, spegelblank sjö? Vanligtvis är jag första klassens badkruka, men i år har det skett ett trendbrott. Ett rejält sådant. Idag var jag först i. Att vara den första som bryter vattenlinjen och möter det ljumna vattnet, ja det är en känsla som måste upplevas. Att sträcka ut i det kolsvarta vattnet och endast se armarna och händerna. Och skräddaren förstås. Den som lätt lätt hoppar på ytan strax framför. Allt är så lugnt och stilla. Sådana här tillfällen stänger man av allt runt omkring och bara njuter. Simmar jag lite längre ut än vanligt så kommer snart vår labradortik simmandes ikapp och simmar med mig. Redo att gripa in om det skulle behövas.


Badplatsen ligger 200-250 m från vårt hus och stigen dit går över gärdena. Det kanske låter fånigt, men flera gånger om dagen har jag gråten i halsen. Av ren och skär lycka. Vi trivs så otroligt bra och ångrar inte en sekund på att vi byggde just här. Jag och Jan-E trivs. Barnen trivs. Hundarna och katten trivs. Det syns. Och det är just det här som gör att jag ler. Med tårfyllda ögon. Speciellt sådana här underbara sommarkvällar...


1 kommentar: