Sidor

Det senaste från Instagram

torsdag 9 oktober 2014

Personlig välkomstskylt

God morgon i ruskvädret. Ja, i alla fall så är det precis vad vi har i västra Värmland just nu. Ingen sol så långt ögat kan nå. Antar att den är i Karlstad?

Säga vad man vill om regn och rusk, men det är i alla fall ett tillfälle att komma ikapp inomhus. När solen visar sig så vill man ju gärna vill höstpyssla i trädgården eller sitta i en solstol och bara njuta, men idag är inte en sådan dag. Det var inte gårdagen heller för den delen. Långt därifrån.


För ett tag sedan köpte jag en trästege som var tänkt att stå i... ja, nu var vi där igen. Antagligen hade jag kommit på idén när jag duschade... Jag visste alltså mycket väl att vårt hem behövde en inredningsdetalj i form av en trästege, men vart? I vilket rum? Efter att ha flyttat runt stegen, backat bak och betraktat den på håll, lagt tyngden på mitt högra ben för att sedan flytta över den till mitt vänstra och låtit funderingarna ackompanjeras av ett antal hmmm..., så kunde jag med ett nöjt och belåtet leende på läpparna, konstatera att stegen passade perfekt i hallen! 

När så stegen var på plats insåg jag snart att den behövde en skylt. En skylt som hälsade hej-och-välkommen. Finns det sådana? Självklart! Inredningsbutikerna svämmar över av skyltar, bokstäver och kärleksfulla ord, men, nja, nej. Det vore ju kul med en helt egen variant. Trots de djupa suckarna, som jag för övrigt alltid möts av när jag vill göra egna varianter istället för att utnyttja de som faktiskt lever på att tillverka för marknaden färdiga saker, så bestämde jag mig, en aning stött, att göra just en egen skylt.


Skylten är mycket enkel att tillverka så istället för utförliga instruktioner med tillhörande bilder, får ni här en kort och koncis punktlista. Less is more!
  1. Skriv ut din text på ett passande papper. Jag valde en bit överbliven rosa rostapet från vårt sovrum.
  2. Såga ut ett bakstycke i masonit och slipa lite lätt av kanterna.
  3. Om du inte vill att masonitens bruna kanter ska synas så måla dem med en passande kulör. Jag valde vita kanter.
  4. Stryk masoniten med lim, eller som i mitt fall med vit färg, och sätt fast pappret med din text. Låt torka.
  5. Borra hål för ett snöre/band/ståltråd. 

Ja, det var i all enkelhet hur jag gjorde. Anledningen till att jag använde just masonit var för att jag inte ville ha en tjock och klumpig skylt. Jag hade från början tänkt mig en skylt i plåt och på det här viset så kom jag ju ganska nära. Nu ska stegen fyllas med fler välkomnande detaljer. Kanske en tofs? Något gammalt från ladugården? Ja, varför inte? Jag får nog ta en dusch och fundera på saken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar