Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 4 januari 2016

Gör din egen lövmull


Ni tar väl till vara på trädgårdens gula guld? De nedfallna löven är faktiskt allt annat än skräp!

En aaaaningen sent inlägg som borde ha dykt upp för ett par tre månader sedan, men bättre sent än aldrig heter det ju så fint.

Tomten kring Villa Nystuga består till 99.99 % av gräsmatta och tyvärr har vi inga träd som fäller löv hos oss. Visst, i kanterna står några björkar, men de löven faller ner i gräset på gärdet och är omöjliga att ta till vara på. Istället så frågade jag våra grannar om de ville ha hjälp med lövkrattningen hos sig och ni kan ju gissa svaret.

Fyrhjuling, kärra, plastsäckar, kratta, sol och glada barn, ja det är väl det som behövs för en härlig höstdag i lövkrattningens tecken. Lönnlöv är dessutom tacksamma att hantera och på bara en timma hade vi kärran full. Totalt blev det 26 säckar med löv den här hösten. 



Vad ska jag då ha alla lövsäckar till? Ja, inte är de till för maffiahönsen att hacka hål på i alla fall, nej, största delen gick till mitt första försök att göra egen lövmull. Men, lövmull? Det går väl att köpa färdigt på säck? Ja, men vilket enormt slöseri! Min önskan är att ha en egen köksträdgård om några år och redan i dag så förbereder jag så mycket jag kan för att starten ska bli så lyckad som möjligt. Lucker och fin lövmull är kanonbra att blanda upp jorden med och varför inte utnyttja resurserna som finns omkring oss istället för att köpa industripruducerat material? Sedan är det ju roligt att testa och experimentera också.

Hur som helst. Lövmull. Jag fyllde alltså säckarna med löv, hackade hål i botten och tappade på rejält med vatten. Egentligen hade jag tänkt att blanda i lite kväverikt gräs för att nedbrytningen skulle få en skjuts, men jag var lite för sent ute så gräs får det bli till våren istället. Efter 1 till 1 1/2 år så bör lövmullen vara klar.



Förutom att lagras i säckar så täcker jag mina befintliga odlingar med löv på hösten. Nu har jag ju än så länge väldigt få, men barnens pallkragar, hallonrundeln, fruktträden och vinbärsbuskarna i hönsgården fick sig ett rejält lager. Ett tips för att få löven att ligga still och inte blåsa iväg är tex ett kompostgaller eller ännu bättre, gräs och halm. Sedan att de frigående maffiahönsen gör allt för att sprätta runt bland löven, ja vad ska jag säga? Hönsen är nöjda och glada i alla fall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar