Sidor

Det senaste från Instagram

måndag 19 december 2011

Dubbel belysning över matplatsen

Vinterns obligatoriska förkylning har slagit till hos familjen Axelsson och därmed står bygget stilla. Nu har vi ju ingen direkt deadline att uppfylla, men allt som är gjort innan vintern slår till på allvar är ju positivit. Men, inget ont som inte har något gott med sig. Nu får vi tid till alla val som skall göras inför den slutliga beställningen från Villa Varm.

Sista tiden har mycket handlat om belysning här på bloggen. Kanske är det den mörka och trista årstiden som lockar fram tankarna kring belysning? Bristen på snö gör ju att allt utomhus får en grå ton.

Belysningen över matplatsen ligger fortfarande under luppen. Armaturen till badrummet ligger i sin kartong i garaget och takkronan till den lilla klädkammaren kommer jag troligtvis att skicka tillbaks. Tyvärr passade den inte riktigt som jag hoppats på. Belysningen över matplatsen har inte inhandlats ännu och det finns heller inga planer på det såvida inte rätt armatur till rätt pris dyker upp. Puro från Cottex visade jag er för en vecka sedan och här kommer ett alternativ till den armaturen.


Bordet i köket har jag nämnt tidigare och det kommer att bli ganska stort, ca 1x3m, och bestå av gråbetsade golvplankor. När bordet blir såpass stort behövs dubbel belysning för att ljuset skall räcka till och taklampan ovan från Ellos skulle nog göra sig fint. Enligt kommentarer på Ellos hemsida så ger de ljus både uppåt och nedåt samt att skärmen är lite halvtransparent med sina organzaband. Skärmarna är relativt stora med sina 50cm i diameter, men trots detta så tror jag inte att de tar så mycket plats i rummet. Den skira vita färgen gör nog att de upplevs som diskreta ändå. I direkt anslutning till köket kommer vi att ha ett uterum. Skiljeväggen mellan dessa rum blir ett vikdörrsparti i glas varför det känns viktigt att inte belysningen över matplatsen upplevs som "två klumpar" som skymmer sikten.

Nu kanske jag drar det här till sin spets, men som jag nämnt innan så lägger jag många många timmar på funderingar över hur saker och ting passar ihop eller inte. När så tex taklampan hängs upp så kanske den inte alls känns rätt, men det får vi reda på om tidigast ett år :)

3 kommentarer:

  1. Lamper är ju så himla svårt. Vi vet hur vårt hus ser ut men jag har iaf svårt för att välja rätt lampa till rummet.
    Men med tanke på att ni har ganska stort bord så borde det ju funka.

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Det är jättesvårt! Men, men. Väljer man fel kan man ju alltid byta ut lampan till en annan ;)

    SvaraRadera